Elämä raiteilla-kuukausi reilaamassa – Vilman blogi

16.7. Miten se meni ja mitä se maksoi

Kaks viikkoo sitten tultiin kotii ja nyt on laskettu mitä kaikkea reissu sisälsi.

Mukavaa reissussa oli oikeestaan melkein kaikki. Harmillisempaa oli ettei kaikissa paikoissa ollut julkista liikennettä eikä edes takseja. Länsi euroopassa ei meinannut saada paikkalippuja juniin.

Maat jiissa käytiin: Tsekki, Puola, Itävalta, Kroatia, Italia, Saksa, Ranska, Tanska, Ruotsi. Belgiassa oltiin muutama ja Slovenian läpi ajettin pysähtymättä.

Kaupungit joissa käytiin: Prahassa, Krakovassa, Oswiecimissä, Wienissä, Zagrebissa, Rijekassa, Triestessä, Venetsiassa, Mynchenissä, Bayeuxissa, Pariisissa, Kööpenhaminassa, Hillerstorpissa, Alvestassa ja Tukholmassa. Brysselissä käytiin ostamassa ja suklaata ja Kölnissä katsomassa tuomiokirkkoa.

Junassa oltiin noin 80 tuntia. Viittä yötä lukuun ottamatta oltii Airbnn:n kautta vuokratuissa asuinnoissa. Sen systeemi toimi yosi hyvin. Käveltiin noin 300 kilometriä metriö eli noin 10.5 km päivässä.

Matkan kustannukset:

– Interrail-liput 1500€

– Lento Prahaan 400€

– Majoitukset 1700€

– Ruoka, paikkaliput, paikallisliikenne, taksit ym. reilu 3000€

Kaikenkaikkiaan noi 7000€. Aika iso summa raha mutta kaksi vuotta sitä varten säästettiin. Nyt kaksi viikkoa reissun jälkeen voi sanoa että kyllä kannatti.

29.6. Kotia kohti

Aamulla piti lähteä juna-asemalle. Bussissa huomattiin että bussi oli ajanut ohi pysäkistä jolla piti jäädä pois, ja seuraava pysäkki oli kahden kilometrin päässä asemasta. Juna lähtisi reilun puolen tunnin päästä, eikä ollut ihan varmaa miltö laiturilta juna lähtisi. Ehdittiin onneksi junaan. Vaihdettiin junaa Alvestassa josta jatkettiin Värnamoon. Sieltä mentiin bussilla Hilkerstorpiin. Oltiin menossa High Chparrallaan, mutta sinne ei päässyt bussilla. Meidän oli tarkoitus mennä Hilkerstorpista taksilla, mutta siellä ei ollutkaan yhtään taksia ja se olisi pitänyt tilata Värnamosta asti. Käytiin kysymässä huoltoasemalta miten sinne pääsisi ja yksi työntekijä sanoi että voisi viedä meidät. Kun päästiin perille etsittiin leirintäalue, haettiin mökin avain, petivaatteet ja pyyhkeet. Illalla käytiin vielä uimassa.

Perjantai aamuna mentiin ensin aamupalalle ja vietiin tavarat säilytykseen. Loppu päivän oltiin High Chaparrallassa joka on villin lännen teemapuisto keskellä ei mitään.  Siellä oli paljon erilaisia näytöksiä ja junakin ryöstettiin. Iltapaivällä tilattiin taksi Värnämoon, josta jatkettiin junalla Alvestaan. Siellä mentiin hotelliin mikä oli juna aseman vieressä.

Lauantai aamuna mentiin juna asemalle josta piti mennä Tukholmaan. Junassa piti olla paikkaliput, mutta asemalla ei ollut lipunmyyntiä, ja vaikka olisikin ollut se ei olisi auttanut koska juna oli aivan täynnä. Mutta se ei haitannut koska kukaan ei koko matkan aikana kysynyt lippuja. Södertäljestä ei päässyt enää junalla eteenpäin koska raiteet oli rikki. Siitä piti jatkaa bussilla mutta ei ollut aluks kuin 3 bussia ja 1 minibussi. Päästiin minibussiin ja sillä Tukholman juna asema. Siellä syötiin ja lähdettiin satamaan. Kun päästiin laivaan melkein heti lähdettiin syömään buffettiin. Syömisen jälkeen käytiin ostamassa viimeiset tuliaiset ja mentiin nukkumaan.

Aamulla piti lähteä viimestään seitsemältä hytistä ja laivasta pääsi vähän yli seitsemän. Junaa jolla pääsi pasilaan piti odottaa melkein tunti ja Pasilassa piti vaihtaa junaa.

28.6. Pariisista Kööpenhaminaan

Pariisissa käytiin katsomassa ensin Notre damea. Sieltä käveltiin katsomaan Eiffel tornia. Ylös oli pitkä jono ja jonotus kesti noi puolitoista tuntia. Kun tultiin alas, lähdettiin katsomaan riemukaarta, joka näytti Eiffel tornista laatikolle.

Seuraavana aamuna lähdettiin junalla Kööpenhaminaan. Matka kesti melkein vuorokauden. Junaa vaihdettiin kolme kertaa, Brysselissä, Kölnissä ja Hampurissa. Kölnissä kerettiin käydä katsomassa Kölnin tuomiokirkkoa.

Aamulla kun oltiin perillä Kööpenhaminassa, mentiin suoraan asunnolle, nukuttiin hetki ja lähdettiin kaupungille. Siellä käytiin ensin Christianian vapaakaupungissa, jossa ei päde ihan samat lait kuin Tanskassa muualla. Sen jälkeen käytiin katsomassa Pieni merenneito-patsasta.

Seuraava päivä oltiin Kööpenhaminan Tivolissa. Aamulla lähdettiin noin puoli kaksitoista ja illalla lähdettiin 11 takaisin.

23.6. Sainte-Honorine-Des-Pertes, Ranska

Pariisissa junan vaihdon jälkeen jatkoimme matkaa Bayeuxiin, josta vielä taksilla noin 15 kilometriä Sainte-Honorine-Des-Pertesiin. Saavuimme keskelle maaseutua. Talo oli ihana ja naapurissa asui lehmiä.

Aamulla nukuimme pitkään, jonka jälkeen lähdimme kävelemään Omaha Beachille. Kävelimme rantaa pitkin tutustuen maihinnousun muistomerkkeihin ja bunkkereihin ja kävimme D-Day-museossa. Päivä oli pitkä, mutta antoisa ja kävelyä tuli yli 20 kilometriä. Ja käytiin kaikki uimassa Omaha Beachilla.
Nyt juhannusaattoiltana olemme Pariisissa. Lämmin jatkuu ja huomenna tutustumaan Pariisin nähtävyyksiin.

19.6. München, Saksa

Triestessä tutustuimme kaupunkiin ja käytiin uimassa. Paikallisliikenne oli tähän mennessä vaikein. Aikaisemmin Itä-Euroopassa kaikki oli tosi selkeää.

Seuraavana aamuna lähdettiin junalla Venetsiaan. Jätettiin reput säilytykseen, oltiin pari tuntia Venetsiassa, syötiin ja lähdettiin. Jatkoimme vielä samana iltana matkaa kahdeksi yöksi Müncheniin. Oltiin kylässä tuttavien luona. Kiitos heille hyvästä huolenpidosta.

Päivä oli lyhyt aika mutta vähän kerettiin tutustua Müncheniin ja sen vanhan kaupungin nähtävyyksiin. Illalla käytiin uimassa paikallisessa maauimalassa.

Nyt ajellaan kohti Ranskaa. Suunnitelmiin tuli vähän muutoksia, koska junat, joihin meidän oli tarkoitus mennä, olivatkin täynnä.

17.6. Trieste, Italia

Vaikka Rijekan rannat olivat ihania, piti jatkaa matkaa. Asunnon vuokraajan isä vei meidät aamulle Rijekan bussiasemalla, josta lähdettiin Triesteen, Italiaan. Matkalla oltiin noin puoli tuntia Sloveniassa. Yhteensä matka kesti noin 2 tuntia. Triestessä etsimme airbnb:n kautta varatun asunnon,joka oli taas aivan huippu. Järimme reput asuntoon ja lähdimme kaupungille syömään pizzaa. Hyvää oli! Niin on lämmintä että huomenna taitaa olla uimarannan etsintää.

trieste4 trieste3 trieste2 trieste screenshot_2017-06-17-21-40-00

14.6. Rijeka, Kroatia

Tällä hetkellä olemme Rijekassa, Kroatiassa. Täällä on ollut joka päivä tosi lämmin. Tulimme tännä sunnuntai-iltana ja olemme lauantaihin asti. Aikaa on vietetty lähinnä rannalla uiden ihanan kirkkaassa Adrianmeressä. Ranta ei ollutkaan hiekkaranta vaan täynnä pieniä pyöreitä kiviä, ehkä hiukan epämukavaa.
Kävimme myös tutustumassa Rijekan keskustaan ja ostoskeskukseen. Kaupunkireissulla ostimme bussiliput Italiaan lauantaiksi. Matka bussilla kestää noin 1.5 tuntia ja junalla olisi mennyt huomattavasti kauemmin, riippuen junasta jopa 12 tuntia.

valmis valmis2 valmis3

11.6. Päivä Zagrebissa

Päätimme tutustua Zagrebin eläintarhaan. Ei mikään iso paikka, mutta paljon eläimiä ja muutama tunti meni ihan kivasti. Loppupäivä ajeltiin raitiovaunulla ympäri kaupunkia. Air bnb:n kautta varattu asunto oli ihan kiva.

nimeton nimeton2 nimeton3

7-8.6. Auschwitz-Birkenau

Keskiviikkoaamuna lähdettiin junalla Oswiecimiin Auschwitz-Birkenau museoon. Kierrettiin venäläisen ryhmän mukana koska sinne ei päässyt ilman ryhmää. Se oli surullinen paikka mutta kannatti käydä. Palattuamme Krakovaan kävimme vielä Waavelin linnoituksessa ja syömässä jonka jälkeen pakkailimme aamun lähtöä varten.

Torstaina lähdettiin aamulla junalla Wieniä. Määränpäänä on Zagreb mutta matka olisi ollut tosi pitkä joten jäimme yhdeksi yöksi Wieniin. Ei tutustuttu Wienissä mihinkään muuhun kuin pariin rautatieasemaan, metroon ja huvipuistoon. Huvipuistossa vietimme torstai illan ja perjantaiaamun. Siellä oli mm. 117 metriä korkea keinukaruselli. Nyt perjantai iltana istumme junassa matkalla Zagrebiin, Kroatiaan. Tällä hetkellä olemme Sloveniassa. Juna lähto 15.58 ja perillä olemme 22.43

nimeto nimeto2 nimeto3 nimeto4 nimeto5 nimeto6

4.-6.6. Praha

Sunnuntain vietimme Prahassa. Siellä ajeltiin metrolla ja meinattiin käydä Pyhän Vituksen katedraalissa, mutta siellä oli liian pitkät jonot. Käytiin myös ostamassa paikkaliput Krakovan junaan.

Maanantai aamuna pakattiin tavarat ja mentiin metrolla juna-asemalle. Sit meinas iskeä epätoivo koska ei tiedetty et miltä laiturilta juna lähtee. Päästiin kuitenkin oikeaan junaan. Junamatka kesti noin seitsemän tuntia. Perillä Krakovassa mentiin juna asemalta taksilla asunnolle. Asunto on hieno kahdessa kerroksessa olevakolmen makuuhuoneen huoneisto. Ilta meni syödessä ja katsellessa lähi tienoota.

Tiistai aamuna lähdettiin kävelemällä katsomaan Krakovan juutalais-ghettoa jossa oli pieni pätkä vanhaa muuria. Siitä kävelimme katsomaan Schindlerin emalitehdasta, joka on nykyisin museo. Kävelimme vanhan kaupungin kautta juna-asemalle jossa varasimme  istumapaikat Wieniin menevään junaan torstaille. Se ei ollutkaan helppoa. Äiti ja iskä neuvottelivat yli tunnin tarvitsivatko Onni ja Iiris junaan myös junaliput vai riittävätkö pelkät paikkaliput. Lopulta se asia selvisi. Illalla tutustuimme taas paikalliseen ruokakulttuuriin.

screenshot_2017-06-06-21-14-16 screenshot_2017-06-06-21-14-07 screenshot_2017-06-06-21-14-00

screenshot_2017-06-06-21-13-05 screenshot_2017-06-06-21-09-27 screenshot_2017-06-06-21-09-13

screenshot_2017-06-06-21-07-31 screenshot_2017-06-06-21-07-09

3.6 Matka alkaa

Lauantai aamuna lähdimme Imatralta junalla Tikkurilaan ilman paikkalippua pelkillä interrail lipuilla. Paikkaliput olisivat maksaneet 102€. Tikkurilassa vaihdoimme lähijunaan jolla menimme lentokentälle. Lento Prahaan lähti hiukan myöhässä neljän jälkeen. Lento kesti noin 2 tuntia. Prahan lentokentältä oli helpointa tulla taksilla asunnollemme, koska kaupunki on vieras. Taksimatka kesti noin puoli tuntia ja maksoi 30€. Saatuamme avaimet asuntoon ja tavarat sisälle, lähdimme etsimään ruokapaikkaa. Löytyikin mahdottoman hyvä Italialainen nurkan takana.

screenshot_2017-06-04-08-16-55

2.6. Reissuun lähdössä

Tämä blogi seuraa seuraavan kuukauden kestävää Tillin perheen interrail-matkaa. Minä olen Vilma, olen vertsuna Imatranseudun Nuorissa Kotkissa. Mukaan lähtee myös iskä Timo, sisarukset Onni ja Iiris ja äiti.

Matkasuunnitelmat alkoivat reilu vuosi sitten kun iskä ja äiti alkoivat suunnitella Thaimaan matkaa. Kattelin syksyllä interrail-juttuja ja ehdotin että lähtisimme reilaamaan Thaimaan sijasta. Siitä se ajatus sitten lähti. Keväällä maaliskuussa ostimme netistä interrail liput. Onni ja Iiris ei tarvinnut. Äiti alkoi suunnittelemaan reittiä ja iskä varasi sitä mukaan viikon ajaksi majoituksen Prahasta ja Krakovasta. Majoitukset on varattu Air B&B:n kautta. Lauantaina 3.6 lennämme Prahaan. Siellä ollaan 2 yötä ja sitten maanantaina 5.6 lähdemme junalla Krakovaan kolmeksi yöksi. Krakovasta suunnataan mahdollisesti Budabestin kautta Kroatiaan.

Matkaa suunniteltaessa on pitänyt huomioida monia eri asioita: koko perhe on ottanut talven aikana a- ja b- hepatiitti rokotteet, juna-aikatauluja on pitänyt selvittää, majoituksia varailla, reseptilääkkeille haettava apteekista todistukset. Tänään viimeisenä hankintana on ostettu matkalle mukaan palovaroitin.

Tätä blogia kirjoitan kun ehdin, mutta sosiaalisessa mediassa löytyy ajantasaista sisältöä.
Minut löytää Instagramista nimellä  vilmatilli ja snapcahtissa vvilmat.
Iskä löytyy Instagramista nimellä timppat ja snapistä tinppat.
Iiriksen löytää instagramista nimellä piipi06 ja Onnin onni06.
Onnin Youtube-kanava: MASTER MONNI ja Iiriksen TIKRU 06.
Ja täältäkin saattaa löytyä materiaalia eli Youtube-kanava Hermoloma- Tillit reilaamassa 2017 https://www.youtube.com/user/timotilli .

Käykääpä seurailemassa mitä meille Euroopan reissulla tapahtuu!